REGULAMIN ORGANIZACYJNY OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1
Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie określa:
1. postanowienia ogólne,
2. strukturę organizacyjną Ośrodka,
3. zakres działania, podział czynności i odpowiedzialności osób kierujących pracą Ośrodka,
4. zadania i kompetencje komórek organizacyjnych Ośrodka,
5. przepisy szczególne dotyczące organizacji Ośrodka,
6. zasady udzielania upoważnień i pełnomocnictw,
7. postanowienia końcowe.
§ 2
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1. Gminie – oznacza to Gminę Miejską Legionowo,
2. Ośrodku – oznacza to Ośrodek Pomocy Społecznej w Legionowie,
3. Dyrektorze – oznacza to Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie,
4. Zastępcy dyrektora – oznacza to Zastępcę dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie,
5. Głównym księgowym – oznacza to Głównego księgowego Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie,
6. Kierowniku – oznacza to kierownika komórki organizacyjnej Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie,
7. komórce organizacyjnej – oznacza to dział, zespół, samodzielne stanowisko pracy podległe dyrektorowi, Filię Ośrodka, Dzienny Dom „Senior+”, Warsztat Terapii Zajęciowej, Klub Młodzieżowy, Świetlicę Terapeutyczną i Klub Integracji Społecznej,
8. pracowniku – oznacza to osobę zatrudnioną w Ośrodku Pomocy Społecznej w Legionowie na podstawie umowy o pracę,
9. Regulaminie – oznacza to niniejszy regulamin organizacyjny.
§ 3
1. Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną Gminy powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej.
2. Ośrodek realizuje zadania pomocy społecznej należące do zadań własnych gminy oraz zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej, określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz w przepisach innych ustaw, a także inne zadania z zakresu pomocy społecznej przekazane do wykonywania przez właściwe organy gminy.
3. W celu realizacji zadań pomocy społecznej, Ośrodek współpracuje na zasadzie partnerstwa z samorządami lokalnymi, instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
§ 4
1. Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową Gminy.
2. Teren działania Ośrodka Pomocy Społecznej obejmuje Gminę Legionowo.
3. Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Prezydent Miasta Legionowo.
4. Nadzór nad działalnością Ośrodka w zakresie zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej sprawuje Wojewoda mazowiecki.
§ 5
1. Ośrodkiem Pomocy Społecznej kieruje Dyrektor, odpowiada za jego prawidłowe funkcjonowanie i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Dyrektor jest Administratorem Danych Osobowych i pełni nadzór nad Inspektorem Ochrony Danych.
3. W przypadku nieobecności Dyrektora, Ośrodkiem kieruje Zastępca dyrektora.
4. Dyrektor wykonuje obowiązki bezpośrednio oraz za pośrednictwem Zastępcy dyrektora, Głównego księgowego oraz Kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka.
§ 6
1. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Dyrektora wykonuje Prezydent Miasta Legionowo.
2. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Ośrodka wykonuje Dyrektor.
§ 7
W Ośrodku obowiązuje Instrukcja kancelaryjna oraz Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt wprowadzony zarządzeniem Dyrektora.
Rozdział 2.
Struktura organizacyjna Ośrodka.
§ 8
W strukturze Ośrodka wyróżnia się stanowiska kierownicze, komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska pracy.
§ 9
1. Stanowiskami kierowniczymi Ośrodka są stanowiska:
1) Dyrektor DN,
2) Zastępca Dyrektora ZD,
3) Główny księgowy GK,
2. Komórkami organizacyjnymi w Ośrodka są:
1) Dział pomocy środowiskowej PŚ,
wraz z działającymi w jego strukturze:
1.1) Zespołem ds. usług i domów pomocy społecznej,
1.2) Zespołem pomocy środowiskowej nr 3 – do realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
1.3) Zespołem pomocy środowiskowej nr 4 – do realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
1.4) Zespołem pomocy środowiskowej nr 5 – do realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
2) Zespół asystentów rodziny AR,
3) Dział księgowości GK,
4) Dział organizacji i kadr DK,
5) Dział świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego ŚR,
6) Dział świadczeń DŚ,
7) Dział dodatków mieszkaniowych DM,
8) Dział administracyjno-gospodarczy AG,
9) Warsztat Terapii Zajęciowej WTZ,
10) Dzienny Dom „Senior +” DDS+,
11) Świetlica Terapeutyczna ŚT,
12) Klub Młodzieżowy KM,
13) Klub Integracji Społecznej KIS,
14) Filia Ośrodka Pomocy Społecznej FILIA.
3. Samodzielnymi stanowiskami pracy w Ośrodku są stanowiska:
1) Radca prawny RP,
2) Konsultant psycholog KP,
3) Konsultant psychiatra KPS,
4) Informatyk IN,
5) Inspektor Ochrony Danych IOD.
§ 10
Pracami komórki organizacyjnej wymienionej w:
1) § 9 ust.2 pkt1 kieruje Zastępca Dyrektora,
2) § 9 ust.2 pkt 1 ppkt 1.1. - 1.4. kieruje wyznaczony przez Dyrektora główny specjalista lub starszy specjalista pracy socjalnej,
3) § 9 ust.2 pkt 2 kieruje Zastępca Dyrektora,
4) § 9 ust.2 pkt 3 kieruje Główny księgowy,
5) § 9 ust.2 pkt 4 kieruje Dyrektor,
6) § 9 ust.2 pkt 5 kieruje Dyrektor,
7) § 9 ust.2 pkt.6 kieruje Kierownik działu,
8) § 9 ust.2 pkt.7 kieruje Dyrektor,
9) § 9 ust.2 pkt.8 kieruje Kierownik działu,
10) § 9 ust.2 pkt. 9 kieruje Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej,
11) § 9 ust.2 pkt. 10 kieruje Kierownik Dziennego Domu „Senior+”,
12) § 9 ust.2 pkt.11 kieruje Kierownik Świetlicy Terapeutycznej,
13) § 9 ust.2 pkt.12 kieruje Kierownik Klubu Młodzieżowego,
14) § 9 ust.2 pkt.13 kieruje Dyrektor.
15) § 9 ust.2 pkt.14 kieruje Zastępca Dyrektora.
§ 11
Strukturę organizacyjną Ośrodka obrazuje schemat graficzny określony w załączniku do regulaminu.
Rozdział 3.
Zakres działania, podział czynności i odpowiedzialności osób kierujących pracą Ośrodka.
§ 12
1. Dyrektor kieruje Ośrodkiem, odpowiada za jego działalność, realizację zadań Ośrodka oraz reprezentuje go na zewnątrz. Do obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie Ośrodkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) reprezentowanie Ośrodka we wszystkich sprawach dotyczących jego działalności,
3) wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie udzielonego upoważnienia/pełnomocnictwa właściwego organu gminy w przedmiocie zadań własnych gminy oraz zadań zleconych gminie o charakterze obowiązkowym i fakultatywnym,
4) realizacja zadań pomocy społecznej w zakresie zadań zleconych gminie oraz zadań własnych gminy oraz własnych o charakterze obowiązkowym i fakultatywnym,
5) organizowanie działalności Ośrodka,
6) organizowanie pomocy społecznej w Gminie Miejskiej Legionowo,
7) kontrolowania stopnia realizacji zadań przez pracowników Ośrodka,
8) współdziałanie z istniejącymi na terenie gminy samorządami lokalnymi, instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi i prawnymi w realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
9) opracowywanie przy współudziale Zastępcy Dyrektora, Głównego księgowego oraz Kierowników poszczególnych działów planu finansowego Ośrodka oraz akceptowanie propozycji zmian budżetu według aktualnych potrzeb,
10) nadzór nad działalnością Zastępcy Dyrektora,
11) nadzór nad działalnością Głównego księgowego,
12) nadzór organizacyjny nad działalnością Radcy prawnego,
13) nadzór na działalnością Konsultanta psychologa,
14) nadzór nad działalnością Konsultanta psychiatry,
15) nadzór nad działalnością Informatyka,
16) nadzór nad działalnością Inspektora Ochrony Danych,
17) nadzór nad działalnością:
- Działu księgowości,
- Działu organizacji i kadr,
- Działu administracyjno-gospodarczego,
- Działu świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
- Działu dodatków mieszkaniowych,
- Warsztatu Terapii Zajęciowej,
- Dziennego Domu „Senior+”,
- Świetlicy Terapeutycznej,
- Klubu Młodzieżowego,
- Klubu Integracji Społecznej,
18) składanie Radzie Miasta Legionowo corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka, przedstawianie potrzeb w zakresie realizowanych zadań, przygotowywanie i przedstawianie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej,
19) prawidłowa, zgodna z przepisami Ośrodka, polityka kadrowa,
20) zabezpieczenie i ochrona mienia Ośrodka.
2. Dyrektor przyjmuje interesantów w poniedziałek w godz. 12:00-15:00, po uprzednim zapisaniu się w sekretariacie.
§ 13
1. Do obowiązków Zastępcy Dyrektora należy:
1) zastępowanie Dyrektora Ośrodka w czasie jego nieobecności,
2) wydawanie decyzji administracyjnych zgodnie z udzielonymi upoważnieniami,
3) nadzór nad działalnością:
- Działu pomocy środowiskowej,
- Filii Ośrodka Pomocy Społecznej,
- Działu świadczeń,
- Zespołu Asystentów Rodziny,
4) współdziałanie z Dyrektorem Ośrodka przy opracowywaniu planów finansowych w zakresie świadczeń z pomocy społecznej,
5) współdziałanie z istniejącymi na terenie gminy samorządami lokalnymi, instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi i prawnymi w realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
6) organizowanie i nadzorowanie pracy pracowników w podległych komórkach organizacyjnych.
2. Zastępca Dyrektora przyjmuje interesantów w poniedziałek w godz. 12:00-15:00, po uprzednim zapisaniu się w sekretariacie.
§ 14
1. Główny Księgowy kieruje całokształtem zagadnień finansowych Ośrodka i jest odpowiedzialny za realizację tych zadań. Do obowiązków Głównego Księgowego należy:
1) prowadzenia rachunkowości jednostki,
2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
3) dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
4) dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
5) organizowanie polityki księgowej i rachunkowości Ośrodka,
6) kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian,
7) składanie kontrasygnaty na dokumentach mogących spowodować powstanie zobowiązań finansowych,
8) opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i ich analizy,
9) opracowywanie projektu budżetu oraz uchwał i zarządzeń z nim związanych,
10) nadzór nad prawidłowością sporządzania planów finansowych,
11) opracowywanie zasad sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych,
12) współdziałanie z Dyrektorem w opracowywaniu planów finansowych Ośrodka,
13) przygotowywanie i opracowywanie sprawozdań finansowych,
14) sporządzanie analiz ekonomicznych z działalności Ośrodka,
15) nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem środków finansowych będących w dyspozycji Ośrodka, a przeznaczonych na określone cele i zadania,
16) rozliczanie funduszu płac, nagród, świadczeń na zabezpieczenie społeczne i zdrowotne,
17) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora OPS, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, ustalanie wysokości odpisów amortyzacyjnych oraz salda pogotowia kasowego,
18) dekretowanie dokumentów księgowych,
19) zatwierdzanie rachunków i dowodów do wypłat,
20) prowadzenie kontroli finansowej w Ośrodku oraz w Dziennym Domu „Senior+”, Warsztacie Terapii Zajęciowej, Świetlicy Terapeutycznej, Klubie Młodzieżowym, Klubie Integracji Społecznej,
21) współpraca w zakresie całokształtu zagadnień finansowych Ośrodka ze Skarbnikiem Miasta Legionowo.
2. Główny księgowy nadzoruje pracę Zastępcy Głównego księgowego oraz pracowników działu księgowości.
3. W przypadku nieobecności Głównego księgowego zastępuje go Zastępca głównego księgowego.
Rozdział 4.
Zadania i kompetencje komórek organizacyjnych Ośrodka.
§ 15
1. Do zadań i kompetencji Działu pomocy środowiskowej należy:
1) praca socjalna,
2) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych,
3) dokonywanie analizy, diagnozy i oceny zjawisk indywidualnych i społecznych, a także formułowanie opinii w zakresie zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
4) udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe,
5) pomoc w uzyskaniu dla osób lub rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej specjalistycznego poradnictwa, terapii lub innych form pomocy w zakresie możliwości rozwiązywania problemów przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe,
6) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
7) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
8) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania problemów oraz skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
9) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
10) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu
regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
11) inicjowanie lub współuczestniczenie w działaniach profilaktycznych
nakierowanych na zapobieganie lub łagodzenie problemów społecznych,
12) kierowanie się zasadami etyki zawodowej oraz zasadą dobra osób i rodzin, poszanowaniem ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
13) przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę, grupę lub społeczność.
14) udzielanie osobom zgłaszającym się po pomoc pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
15) zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,
16) podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie,
17) kompletowanie i prowadzenie dokumentacji osób korzystających z pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
18) opracowywanie planów pomocy, w tym związanych z realizacją zadań określonych w kontrakcie socjalnym,
19) przygotowywanie i opracowywanie materiałów informacyjnych w przedmiocie stanu rozpoznania potrzeb społecznych na terenie działania Ośrodka,
20) realizacja programów rządowych z zakresu pomocy społecznej wspieranie rodziny i praca z rodziną na zasadach określonych w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 135 ze zm.),
21) udzielanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Legionowo.
2. Do zadań Zespołu ds. usług i domów pomocy społecznej oprócz zadań i kompetencji wymienionych w ust. 1 należy:
1) rozpoznawanie, diagnozowanie i ocena potrzeb społecznych osób wymagających pomocy w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
2) rozpoznawanie i organizowanie innych potrzeb tych osób w zakresie pomocy społecznej,
3) kompletowanie i prowadzenie dokumentacji osób korzystających z usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
4) prowadzenie pracy socjalnej w środowiskach korzystających z usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
5) przygotowywanie dokumentacji w celu umieszczenia w placówkach opiekuńczych oraz ośrodkach wsparcia.
6) przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie realizacji usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
7) świadczenie usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych dla klientów Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie wchodzących w zakres świadczeń pomocy społecznej, określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r., poz. 2268 ze zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z 22.09.2005 roku w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz.U. z 2005 r. Nr 189, poz. 1598 ze zm.).
3. Dyrektor Ośrodka powierza wyznaczonemu Starszemu specjaliście pracy socjalnej - koordynatorze koordynację i kontrolę nad pracą pozostałych pracowników socjalnych pracujących w Zespole ds. usług i domów pomocy społecznej oraz nadzór nad prawidłową realizacją zadań i obowiązków pracowników realizujących usługi opiekuńcze. Do zadań wyznaczonego Starszego specjalisty pracy socjalnej - koordynatora oprócz zadań i kompetencji wymienionych w ust. 1 należy:
1) nadzór i koordynacja pracy podległych pracowników,
2) sprawdzanie i zatwierdzanie pod względem merytorycznym wywiadów środowiskowych i akceptowanie proponowanych planów pomocy,
3) sporządzanie planu budżetu w części związanej z pomocą środowiskową w kierowanym zespole oraz nadzór nad jego prawidłową realizacją,
4) diagnozowanie i ocena występujących zjawisk o problemów społecznych w gminie w celu właściwej organizacji pomocy społecznej,
5) ukierunkowywanie pracy podległych pracowników na występujące problemy społeczne,
6) przygotowywanie i opracowywanie danych w celu sporządzenia planu budżetu w części związanej z pomocą z pomocą społeczną oraz nadzór nad jego wykonaniem,
7) rozpatrywanie i akceptowanie planów pomocy dla klientów Ośrodka przedstawionych przez podległych pracowników, a w szczególności z zakresu zadań własnych gminy,
8) kontrola stopnia realizacji zadań przez podległych pracowników pod względem merytorycznym, finansowym i terminowym,
9) analiza i ocena potrzeb z zakresu realizacji świadczeń w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych w celu sporządzania bilansów potrzeb w tym zakresie,
10) przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie realizacji usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
11) współpraca z Dyrektorem i Głównym Księgowym w celu prawidłowej realizacji planu budżetu w zakresie realizacji ustawy o pomocy społecznej w zakresie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych poprzez dokonywanie analiz realizacji planu,
12) ustalanie wysokości środków finansowych na realizację usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, niezbędnych do opracowania rocznego planu działalności Ośrodka w tym zakresie,
13) nadzór nad prawidłową realizacją zadań i obowiązków przez pracowników realizujących usługi opiekuńcze.
4. Dyrektor Ośrodka powierza jednemu z Starszych specjalistów pracy socjalnej koordynację i kontrole nad pracą pozostałych pracowników socjalnych pracujących w Zespołach pomocy środowiskowej nr 3 - nr 5. Do zadań wyznaczonego Starszego specjalisty pracy socjalnej oprócz zadań i kompetencji wymienionych w ust. 1 należy:
1) nadzór i koordynacja pracy podległych pracowników,
2) sprawdzanie i zatwierdzanie pod względem merytorycznym wywiadów środowiskowych i akceptowanie proponowanych planów pomocy,
3) sporządzanie planu budżetu w części związanej z pomocą środowiskową w kierowanym zespole oraz nadzór nad jego prawidłową realizacją,
4) diagnozowanie i ocena występujących zjawisk o problemów społecznych w gminie w celu właściwej organizacji pomocy społecznej,
5) ukierunkowywanie pracy podległych pracowników na występujące problemy społeczne,
6) przygotowywanie i opracowywanie danych w celu sporządzenia planu budżetu w części związanej z pomocą z pomocą społeczną oraz nadzór nad jego wykonaniem,
7) rozpatrywanie i akceptowanie planów pomocy dla klientów Ośrodka przedstawionych przez podległych pracowników, a w szczególności z zakresu zadań własnych gminy,
8) kontrola stopnia realizacji zadań przez podległych pracowników pod względem merytorycznym, finansowym i terminowym.
5. Dyrektor Ośrodka powierza jednemu ze Starszych specjalistów pracy socjalnej zadania związane z udzielaniem wsparcia i pomocy osobom bezdomnym. Do zadań wyznaczonego starszego specjalisty pracy socjalnej oprócz zadań i kompetencji wymienionych w ust. 1 należy:
1) kierowanie osób bezdomnych do Schroniska prowadzonego przez Centrum Charytatywno-Opiekuńcze Caritas DWP.
2) pomoc w integracji ze środowiskiem osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia.
3) prowadzenie dokumentacji osób bezdomnych skierowanych do Schroniska.
4) realizowanie zadań wynikających z rozeznania potrzeb; pomoc prawna, socjalna, finansowa, ustalanie uprawnień do świadczeń z systemu ubezpieczenia społecznego lub zabezpieczenia społecznego, pomoc w odtworzeniu dokumentów osobistych osobom bezdomnym skierowanym do Schroniska.
5) współpraca z Centrum Charytatywno-Opiekuńcze Caritas DWP w zakresie bieżących spraw wynikających z potrzeb osób bezdomnych oraz problemów w funkcjonowaniu w placówce.
6. Dyrektor Ośrodka powierza pracownikowi/om socjalnym zadania związane z prowadzeniem procedury „Niebieskiej Karty” określonej w przepisach ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2021, poz. 1249) oraz na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. z 2011 r., Nr 209, poz. 1245). W ramach procedury pracownik socjalny:
a) diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie,
b) udziela kompleksowych informacji o:
- możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
- formach pomocy dzieciom doznającym przemocy w rodzinie oraz o instytucjach i podmiotach
świadczących tę pomoc,
- możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie,
c) organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie,
d) zapewnia osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w zależności od potrzeb, schronienie w całodobowej placówce świadczącej pomoc, w tym w szczególności w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie,
e) może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
7. Dyrektor Ośrodka powierza pracownikowi/om Zespołu ds. usług i domów pomocy społecznej zadania związane z koordynowaniem pracy pracowników realizujących usługi opiekuńcze. Do zadań wyznaczonego pracownika/ów należy:
1) koordynowanie i organizowanie pracy opiekunek świadczących usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze wchodzące w zakres świadczeń pomocy społecznej, określonych w art. 50 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej dla klientów Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie oraz współpraca, koordynowanie realizacji zadań i rozliczanie wykonawcy z realizacji umowy w sprawie świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych dzieciom z autyzmem i innymi zaburzeniami psychicznymi,
2) sporządzanie na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc pracy opiekunek tygodniowych/miesięcznych harmonogramów usług opiekunek świadczących usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze zawierające m.in. okres świadczenia usługi, imię i nazwisko opiekunki, imię i nazwisko świadczeniobiorcy, a także koordynowanie i rozliczanie specjalistycznych usług opiekuńczych świadczonych na podstawie umowy w sprawie świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych dzieciom z autyzmem i innymi zaburzeniami psychicznymi,
3) przyjmowanie wpłat za usługi opiekuńcze, w tym specjalistyczne pobierane od świadczeniobiorców przez osoby upoważnione przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie, na podstawie kwitariuszy pobieranych za pokwitowaniem według zasad określonych w „Zasadach ewidencji kwitariuszy przychodowych”,
4) dokonywanie zbiorczych wpłat za usługi opiekuńcze, w tym specjalistyczne nie później niż do 18-go dnia następnego miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczone były usługi, do kasy Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie,
5) systematyczne dostarczanie dowodów wpłat z tytułu odpłatności za świadczone usługi opiekuńcze do działu księgowości Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie,
6) sporządzanie miesięcznych zestawień – rozliczenia z wykonanych usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych oraz usług w ramach programu „Opieka 75 +” edycja 2023 w celu prawidłowego udokumentowania wykonanych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych,
7) sporządzanie miesięcznych zestawień rozliczeń z odpłatności za usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze, usługi w ramach programu „Opieka 75+” edycja 2023 realizowane przez poszczególne opiekunki, oraz z umowy w sprawie świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych dzieciom z autyzmem i innymi zaburzeniami psychicznymi,
8) sporządzanie na podstawie indywidualnych kart usług miesięcznych zestawień faktycznie zrealizowanych godzin usług przez opiekunki świadczące usługi opiekuńcze, usługi w ramach programu „Opieka 75+” edycja 2023 i specjalistyczne usługi opiekuńcze oraz usług opiekuńczych świadczonych na podstawie umowy w sprawie świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych dzieciom z autyzmem i innymi zaburzeniami psychicznymi.
§16
Do zadań i kompetencji Filii Ośrodka Pomocy Społecznej należy:
1) praca socjalna,
2) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych,
3) dokonywanie analizy, diagnozy i oceny zjawisk indywidualnych i społecznych, a także formułowanie opinii w zakresie zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
4) udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe,
5) pomoc w uzyskaniu dla osób lub rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej specjalistycznego poradnictwa, terapii lub innych form pomocy w zakresie możliwości rozwiązywania problemów przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe,
6) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
7) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
8) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania problemów oraz skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
9) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
10) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu
regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
11) inicjowanie lub współuczestniczenie w działaniach profilaktycznych
nakierowanych na zapobieganie lub łagodzenie problemów społecznych,
12) kierowanie się zasadami etyki zawodowej oraz zasadą dobra osób i rodzin, poszanowaniem ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
13) przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę, grupę lub społeczność.
14) udzielanie osobom zgłaszającym się po pomoc pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
15) zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,
16) podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie,
17) kompletowanie i prowadzenie dokumentacji osób korzystających z pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
18) opracowywanie planów pomocy, w tym związanych z realizacją zadań określonych w kontrakcie socjalnym,
19) przygotowywanie i opracowywanie materiałów informacyjnych w przedmiocie stanu rozpoznania potrzeb społecznych na terenie działania Ośrodka,
20) realizacja programów rządowych z zakresu pomocy społecznej wspieranie rodziny i praca z rodziną na zasadach określonych w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 135 ze zm.),
21) udzielanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Legionowo.
§17
Do zadań Zespołu asystentów rodziny należy w szczególności diagnozowanie i analizowanie sytuacji rodzinnej pod katem zaistniałych problemów i deficytów, przygotowanie planu pomocy oraz udzielanie rodzinom wsparcia. W skład Zespołu wchodzą asystenci rodziny. Do zadań i kompetencji Zespołu należy:
1) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikami socjalnymi Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie,
2) opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
3) udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
4) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
5) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
6) udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
7) wspieranie aktywności społecznej rodzin,
8) motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
9) udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
10) motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
11) udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
12) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
13) prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
14) realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu
kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2020 r. poz. 1329 z późn. zm.),
15) prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
16) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny Dyrektorowi Ośrodka Pomocy Społecznej w Legionowie,
17) monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
18) sporządzanie na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
19) współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
20) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa
w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1249), lub innymi podmiotami, których pomoc przy
wykonywaniu zadań uzna za niezbędną,
21) nadzór nad opiekunem tymczasowym zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2023, poz. 103).
§18
1. Radca prawny zapewnia obsługę prawną Ośrodka w zakresie i na zasadach określonych ustawą z dnia 06.07.1982 r. o radcach prawnych (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r., poz. 1166).
2. Do zadań Radcy prawnego należy w szczególności:
1) sporządzanie projektów aktów prawnych w szczególności uchwał, zarządzeń i regulaminów, a także procedur,
2) sporządzanie projektów umów, porozumień, aneksów,
3) kompleksowa obsługa prawna Ośrodka,
4) analiza aktów prawnych i wsparcie prawne pracowników Ośrodka.
§19
Do zadań i kompetencji Konsultanta psychologa należy:
1) współpraca z pracownikami socjalnymi w zakresie udzielania konsultacji psychologicznych, wsparcia oraz pilotażu z zakresu rozwiązywania problemów w środowiskach objętych różnymi formami pomocy.
2) współpraca z kuratorami sądowymi, pedagogami szkolnymi, poradnią zdrowia psychicznego, poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
3) poradnictwo psychologiczne dla osób potrzebujących tej formy pomocy, podopiecznych Ośrodka.
4) zapewnienie stałej, specjalistycznej pomocy psychologicznej w indywidualnych przypadkach.
5) prowadzenie dokumentacji wynikającej z potrzeb powyższego zakresu obowiązków.
2. Do zadań i kompetencji Konsultanta psychiatry należy:
1) współpraca z pracownikami socjalnymi w zakresie udzielania konsultacji psychiatrycznych, wsparcia oraz pilotażu z zakresu rozwiązywania problemów w środowiskach objętych różnymi formami pomocy.
2) współpraca z placówkami samopomocy środowiskowej oraz Poradnią Zdrowia Psychicznego.
3) prowadzenie poradnictwa na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi, podopiecznych Ośrodka.
4) zapewnienie stałej, specjalistycznej pomocy psychiatrycznej poprzez prowadzenie rozmów indywidualnych z podopiecznymi Ośrodka oraz ich opiekunami prawnymi, ustalanie aktualnego stanu psychicznego podopiecznych, dokonywanie oceny sytuacji rodzinnej.
§ 20
Do zadań i kompetencji Informatyka należy:
1) utrzymywanie systemu operacyjnego serwerów w gotowości do używania w godzinach pracy Ośrodka Pomocy Społecznej, Dziennego Domu „Senior+”, Warsztatu Terapii Zajęciowej, Klubu młodzieżowego, Świetlicy terapeutycznej i Klubu Integracji Społecznej,
2) utrzymywanie sieci wewnętrznej w stanie umożliwiającym korzystanie z usług dostępnych w sieci Internet,
3) przeprowadzanie niezbędnych konserwacji i remontów elementów sieci informatycznej nie rzadziej niż raz w miesiącu,
4) opracowywanie i prowadzenie szkoleń dla pracowników w zakresie obsługi programów i systemów informatycznych funkcjonujących w Ośrodku Pomocy Społecznej, Dziennego Domu „Senior+”, Warsztatu Terapii Zajęciowej, Klubu młodzieżowego, Świetlicy terapeutycznej i Klubu Integracji Społecznej,
5) konsultacje i bieżąca pomoc w bieżącej pracy informatycznej pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej, Dziennego Domu „Senior+”, Warsztatu Terapii Zajęciowej, Klubu młodzieżowego, Świetlicy terapeutycznej i Klubu Integracji Społecznej,
6) nadzór nad prawidłowym działaniem sprzętu informatycznego w godzinach pracy Ośrodka Pomocy Społecznej, Dziennego Domu „Senior+”,, Warsztatu Terapii Zajęciowej, Klubu młodzieżowego, Świetlicy terapeutycznej i Klubu Integracji Społecznej,
7) instalowanie zakupionych programów oraz aktualizacji na wskazanych zestawach komputerowych,
8) ewidencja sprzętu komputerowego oraz oprogramowania funkcjonującego na terenie Ośrodka Pomocy Społecznej, Dziennego Domu „Senior+”, Warsztatu Terapii Zajęciowej, Klubu młodzieżowego, Świetlicy terapeutycznej i Klubu Integracji Społecznej,
9) utworzenie strony internetowej Ośrodka Pomocy Społecznej,
10) administrowanie stroną internetową poprzez zamieszczanie materiałów przeznaczonych do publikacji opracowywanych samodzielnie oraz przez innych pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej, zaakceptowanych przez Dyrektora,
11) opracowywanie i wdrażanie nowych elementów przeznaczonych na stronę internetową,
12) współpraca z dostawcami oprogramowania wykorzystywanego w Ośrodku Pomocy Społecznej w zakresie jego serwisowania,
13) określanie potrzeb w zakresie zakupów sprzętu informatycznego, programów oraz innych elementów sieci informatycznej przy współpracy z działem administracyjno-gospodarczym Ośrodka Pomocy Społecznej.
14) pełnienie funkcji Administratora Systemu Informatycznego tj:
a) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w zakresie systemu informatycznego służącego do tego celu,
b) kontrola przepływu informacji pomiędzy systemem informatycznym, a siecią publiczną oraz kontrola działań inicjowanych z sieci publicznej i systemu informatycznego,
c) zabezpieczenie sprzętu komputerowego przed nieuprawnionym dostępem oraz przeprowadzanie analizy ryzyka uwzględniającej realne zagrożenia dla systemu informatycznego,
d) archiwizacja danych na nośnikach danych,
e) czuwanie nad bezpieczeństwem sieci,
f) nadawanie uprawnień do systemu informatycznego,
§ 21
1. Inspektor Ochrony Danych odpowiada za nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie danych osobowych oraz współpracę w zakresie doboru i stosowania środków technicznych i organizacyjnych, zapewniających ochronę przetwarzania danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych tę ochroną.
2. Do zadań i kompetencji Inspektora Ochrony Danych należy w szczególności:
1) informowanie Administratora danych osobowych (Dyrektora Ośrodka), podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy obowiązujących przepisów unijnych lub krajowych w zakresie ochrony danych osobowych i doradzanie im w tej sprawie,
2) monitorowanie przestrzegania przepisów unijnych lub krajowych w zakresie ochrony danych osobowych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych i powiązane z tym audyty,
3) udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,
4) współpraca z organem nadzorczym (PUODO) i udział w kontrolach prowadzonych przez organ nadzoru,
5) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem,
6) stały nadzór nad teścia Polityki Bezpieczeństwa Ośrodka,
7) dokonywanie czynności sprawdzania zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz przygotowywanie sprawozdania z tych czynności,
8) wsparcie Administratora Danych Osobowych w zakresie udzielania odpowiedzi na zapytania kierowane przez podmioty zewnętrzne, dotyczące administrowanych zbiorów danych osobowych,
9) przeprowadzanie dla pracowników szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych oraz działania zwiększające świadomość w zakresie ochrony danych osobowych,
10) kontrola nadawania uprawnień do przetwarzania danych osobowych w systemach informatycznych,
11) nadzór nad fizycznym zabezpieczeniem obszarów, w których przetwarzane są dane osobowe,
12) monitorowanie działania i skuteczności zabezpieczeń wdrożonych w celu ochrony danych osobowych,
13) współpraca z Administratorem Danych Osobowych przy przeprowadzaniu analizy ryzyk związanych z zagrożeniami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych oraz dokonywaniu oceny skutków dla ochrony danych.
§ 22
Do zadań i kompetencji Działu księgowości należy:
1) prowadzenie rachunkowości Ośrodka,
2) opracowywanie projektu budżetu oraz uchwał i zarządzeń z nim związanych,
3) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
4) sporządzanie projektów zarządzeń z zakresu gospodarki finansowej Ośrodka,
5) sporządzanie zapotrzebowań na środki pod wydatki,
6) księgowanie syntetyczne i analityczne Ośrodka,
7) uzgadnianie wyciągów bankowych, kont syntetycznych, analitycznych sald,
8) sporządzanie zestawień obrotów i sald,
9) wystawianie not księgowych,
10) dekretowanie dokumentów księgowych,
11) rozliczanie delegacji służbowych i pobranych zaliczek,
12) rozliczanie umów z kontrahentami,
13) rozliczanie inwestycji i księgowanie dokumentów,
14) współpraca z poszczególnymi działami Ośrodka w zakresie realizacji budżetu,
15) sporządzanie sprawozdawczości budżetowej,
16) sprawdzanie dokumentów finansowo-księgowych pod względem formalnym i rachunkowym.
17) dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Ośrodka,
18) prowadzenie kasy Ośrodka, wypłacanie, przyjmowanie i odprowadzanie gotówki do banku, sporządzanie raportów kasowych,
19) przyjmowanie depozytów, zabezpieczeń gwarancyjnych, wadiów i kaucji,
20) prowadzenie ewidencji środków trwałych Ośrodka,
21) prowadzenie ewidencji pozostałych środków trwałych Ośrodka,
22) prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
23) rozliczanie inwentaryzacji,
24) okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
25) wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
26) kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian,
27) składanie kontrasygnaty na dokumentach powodujących powstanie zobowiązań finansowych,
28) opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i ich analizy,
29) nadzór nad prawidłowością sporządzania planów finansowych,
30) opracowywanie zasad sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych,
31) przygotowywanie i opracowywanie sprawozdań finansowych i budżetowych,
32) sporządzanie analiz ekonomicznych z działalności Ośrodka,
33) nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem środków finansowych będących w dyspozycji Ośrodka, a przeznaczonych na określone cele i zadania,
34) rozliczanie umów zleceń i umów o dzieło – naliczanie i przekazywanie podatków, obciążeń ZUS i składek zdrowotnych,
35) sporządzanie list plac pracowników Ośrodka,
36) naliczanie ryczałtów samochodowych uprawnionym pracownikom,
37) sporządzanie przelewów dotyczących list płac oraz rozliczeń z kontrahentami,
38) prowadzenie kartotek wynagrodzeń, kartotek wypłaconych zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich, wychowawczych i świadczeń rehabilitacyjnych,
39) obliczanie, rozliczanie i przekazywanie co miesiąc do ZUS składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe za ubezpieczonych oraz składek na fundusz pracy,
40) sporządzanie comiesięcznych raportów rozliczeniowych ZUS DRA, RCA, RSA, RZA,
41) sporządzanie comiesięcznych raportów imiennych RMUA o pobranych składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dla pracowników,
42) naliczanie i wypłacanie wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego,
43) naliczanie i wypłata zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego,
44) wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu do celów emerytalno-rentowych (ZUS Rp-7),
45) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora OPS, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, ustalanie wysokości odpisów amortyzacyjnych oraz salda pogotowia kasowego,
46) prowadzenie kontroli finansowej w Ośrodku,
47) współpraca w zakresie całokształtu zagadnień finansowych Ośrodka ze Skarbnikiem Miasta Legionowo,
48) obsługa i nadzór finansowy nad realizowanymi przez Ośrodek projektami współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
§ 23
Do zadań i kompetencji Działu organizacji i kadr należy:
1) prowadzenie spraw organizacyjnych, w tym przygotowywanie wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora Ośrodka,
2) przygotowywanie dokumentów w przedmiocie zawierania i rozwiązywania umów o pracę,
3) prowadzenie dokumentów w przedmiocie zawierania umów zlecenia i umów o dzieło,
4) zgłaszanie do ubezpieczenia, wyrejestrowywanie oraz dokonywanie zmian danych osoby ubezpieczonej na obowiązujących drukach i przesyłanie do ZUS,
5) prowadzenie spraw osobowych i akt osobowych pracowników Ośrodka,
6) prowadzenie ewidencji pracowników zatrudnionych i zwolnionych,
7) prowadzenie dokumentacji dotyczącej urlopów wypoczynkowych, szkoleniowych i innych wynikających z k.p. lub innych aktów prawnych,
8) przygotowywanie dokumentacji związanej z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym pracowników, nagrodami jubileuszowymi oraz innymi nagrodami uznaniowymi,
9) prowadzenie kart ewidencji czasu pracy dla każdego pracownika,
10) sporządzanie list obecności pracowników,
11) przygotowywanie zaświadczeń o zatrudnieniu na wniosek pracowników Ośrodka,
12) prowadzenie rejestru upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Dyrektora,
13) wydawanie legitymacji służbowych pracownikom oraz prowadzenie rejestru wydanych legitymacji służbowych,
14) zapewnienie przeprowadzania odpowiednich szkoleń pracowników w zakresie bhp i p.poż według obowiązujących przepisów,
15) przestrzeganie terminów przeprowadzania badań lekarskich wstępnych, okresowych i profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
16) prowadzenie ewidencji przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej dla poszczególnych pracowników,
17) naliczanie ekwiwalentu pieniężnego dla pracowników za pranie i konserwacje odzieży oraz za używanie przez pracownika za jego zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego,
18) sporządzanie statystyki i prowadzenie odpowiedniej dokumentacji związanej z wypadkami w pracy oraz drodze do pracy i z pracy,
19) prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem zawodowym i podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników,
20) sporządzanie sprawozdawczości i statystyki w zakresie spraw kadrowych i szkoleń,
21) przygotowywanie wniosków emerytalnych i rentowych według potrzeb pracowników,
22) informowanie pracowników o posiadanej dokumentacji służącej ustaleniu kapitału początkowego oraz o innych miejscach jej przechowywania,
23) przyjmowanie dokumentacji od ubezpieczonego, zabezpieczenie jej oraz przesłanie do organu emerytalno-rentowego w ustalonym terminie.
§ 24
Do zadań i kompetencji Działu świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego należy:
1) analiza i ocena potrzeb w celu sporządzenia bilansów potrzeb w zakresie realizacji ustawy o świadczeń rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
2) planowanie i realizacja budżetu ośrodka w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
3) przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
4) sporządzanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
5) terminowa realizacja zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów i ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” oraz kontrolowanie stopnia realizacji,
6) przyjmowanie i kwalifikowanie wniosków oraz udzielanie informacji z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
7) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach związanych z realizacją ustawy oświadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
8) prowadzenie teczek klientów,
9) prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dokumentacji z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
10) prowadzenie komputerowej bazy danych osób ubiegających się o świadczenia z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów i ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” oraz jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji tych świadczeń,
11) sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i jednorazowego świadczenia przyznawanego na podstawie art. 10 ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” oraz niezbędnych dokumentów do realizacji wypłat przez dział księgowości,
12) miesięczne sporządzanie informacji niezbędnej do zapotrzebowania środków finansowych na realizację wypłat z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
13) ustalanie wysokości środków finansowych na wypłatę świadczeń z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów i ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” oraz kosztów związanych z obsługa tych świadczeń, niezbędnej do opracowania rocznego planu działalności Ośrodka w tym zakresie,
14) terminowa realizacja zadań w sprawach dotyczących wypłaty dodatku osłonowego wynikającego z ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym ( Dz. U. z 2023 r. poz. 169),
15) terminowa realizacja zadań w sprawach dotyczących wypłaty dodatku węglowego określonego w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 141),
16) terminowa realizacja zadań w sprawach dotyczących wypłaty dodatku dla gospodarstw domowych określonego w ustawie z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacja na rynku paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1967).
17) terminowa realizacja zadań w sprawach dotyczących wydania zaświadczenia określonego w art. 13 ust. 1-7 ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2236) oraz w sprawach dotyczących weryfikacji wniosku o zakup preferencyjny paliwa stałego, określonych w ustawie z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2236).
18) terminowa realizacja zadań w sprawach dotyczących refundacji podatku VAT zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. z 2022 r. poz. 2687).
§ 25
Do zadań i kompetencji Działu świadczeń należy:
1) współpraca przy analizie i ocenie potrzeb społecznych w celu sporządzania bilansów potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
2) współpraca z Zastępcą Dyrektora i Głównym księgowym w celu prawidłowej realizacji budżetu w zakresie świadczeń pomocy społecznej poprzez dokonywanie analiz realizacji planu,
3) przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie pomocy społecznej,
4) przygotowywanie wzorów decyzji administracyjnych w przedmiocie realizacji świadczeń z zakresu pomocy społecznej,
5) prowadzenie komputerowej bazy danych klientów pomocy społecznej w Ośrodku i jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji świadczeń,
6) przetwarzanie przyjętych wniosków i wywiadów środowiskowych w komputerowych programach obowiązujących w Ośrodku,
7) przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy społecznej i innych ustaw obowiązujących w Ośrodku, jak również o umieszczenie podopiecznych w lokalnych placówkach opiekuńczych,
8) przygotowywanie zlecenia na pochowanie zmarłych z terenu miasta Legionowa, którzy tego wymagają,
9) prowadzenie dokumentacji spraw związanych z realizacją świadczeń ubezpieczonych podopiecznych Ośrodka,
10) sporządzanie list wypłat i niezbędnych dokumentów i przekazywanie ich do realizacji do działu księgowości,
11) prowadzenie niezbędnej dokumentacji związanej z realizacją świadczeń z pomocy społecznej, w tym:
a) prowadzenie w programie rejestru świadczeń,
b) prowadzenie w programie rejestru wydanych decyzji,
c) prowadzenie teczek zawierających decyzje w sprawie przyznania zasiłku stałego,
12) współpraca z powołaną przez Dyrektora komisją stypendialną i prowadzenie spraw związanych z wypłatą pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Legionowo,
13) współpraca z pracownikami socjalnymi w zakresie wprowadzania aktualnych danych zawartych w wywiadzie środowiskowym,
14) sporządzanie sprawozdań w oparciu o komputerową bazę danych ośrodka,
15) przygotowywanie zaświadczeń dla klientów z zakresu pomocy społecznej i stypendium socjalnego,
16) rozliczanie miesięczne obiadów dzieci zakwalifikowanych do korzystania ze stołówki szkolnej, osób zakwalifikowanych do korzystania z innych podmiotów,
17) przestrzeganie terminowości realizacji świadczeń.
18) realizacja zadań wynikających z art. 191 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2022 r., poz.447 ze zm.),
19) nadzór nad terminową realizacją zadań wynikających z art.191 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2022 r., poz.447 ze zm.),
20) sporządzanie we współpracy z pracownikami socjalnymi sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2022 r., poz.447 ze zm.),
21) sporządzanie sprawozdania rocznego z zakresu realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2022 r., poz.447 ze zm.) oraz przedstawienie potrzeb związanych z ich realizacją.
§ 26
Do zadań i kompetencji Działu dodatków mieszkaniowych należy:
1) przygotowywanie niezbędnych danych oraz wystąpień w przedmiocie sfinansowania wypłat dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
2) prowadzenie spraw związanych z dodatkami mieszkaniowymi i dodatkami energetycznymi zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) przyjmowania wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego i deklaracji oraz przyjmowanie wniosków o przyznanie dodatku energetycznego,
4) kwalifikowanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego i dodatku energetycznego,
5) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w celu ustalenia uprawnień do dodatków mieszkaniowych,
6) naliczanie dodatków mieszkaniowych oraz dodatków energetycznych,
7) sporządzanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych oraz dodatków energetycznych,
8) sporządzanie list wypłat dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
9) prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
10) prowadzenie komputerowych baz danych dotyczących dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych oraz ich przetwarzanie dla potrzeb realizacji tych dodatków,
11) utrzymywanie stałego kontaktu z zarządcami nieruchomości na terenie gminy Legionowo, na rzecz których przekazywane są dodatki mieszkaniowe,
12) utrzymywanie stałego kontaktu z Referatem Lokalowym Urzędu Miasta Legionowo w zakresie dodatków mieszkaniowych,
13) współpraca z pracownikami socjalnymi w celu udzielenia w uzasadnionych przypadkach kompleksowej pomocy w zakresie dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
14) sporządzanie sprawozdawczości i statystyki w przedmiocie dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych.
§ 27
1. Do zadań i kompetencji Działu administracyjno-gospodarczego należy:
1) planowanie i realizacja budżetu na działalność związaną z administracją Ośrodka,
2) nadzór nad prawidłową eksploatacją pojazdów służbowych Ośrodka w tym wydawanie i rozliczanie kart drogowych oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
3) prowadzenie spraw techniczno-administracyjnych Ośrodka,
4) ustalanie i realizacja potrzeb z zakresu środków trwałych i wyposażenia Ośrodka oraz materiałów piśmiennych i biurowych, środków czystości itp. niezbędnych w działalności Ośrodka,
5) prowadzenie spraw związanych z powierzaniem zamówień w trybie ustawy prawo zamówień publicznych na środki, urządzenia i materiały oraz organizowanie ich wykonania,
6) organizowanie i prowadzenie obsługi gospodarczej Ośrodka, zabezpieczenie środków transportowych, utrzymanie czystości w obiekcie i na posesjach przyległych do wskazanej nieruchomości,
7) prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem obiektów, innych środków trwałych i wyposażenia, będących w posiadaniu Ośrodka,
8) zabezpieczenia i dozoru obiektu,
9) przygotowywanie dokumentacji związanej z ubezpieczeniem majątku Ośrodka,
10) przestrzeganie terminowego przeglądu sprzętu p.poż oraz innych urządzeń,
11) dbanie o zabezpieczenie majątku Ośrodka,
12) obsługa i nadzór nad prawidłowym działaniem kopiarek, faxu, centrali telefonicznej, maszyny do pisania oraz innych urządzeń elektrotechnicznych będących na wyposażeniu Ośrodka,
13) sporządzanie projektów umów w zakresie powierzonych zadań,
14) prowadzenie Sekretariatu Ośrodka,
15) prowadzenie Składnicy akt Ośrodka.
2. Do zadań i kompetencji Sekretariatu Ośrodka należy:
1) prowadzenie dziennika korespondencji przychodzącej,
2) prowadzenie rejestru korespondencji wychodzącej,
3) prowadzenie rejestru podań wpływających od klientów,
4) nadzór i ewidencja nad teczkami korespondencji wychodzącej,
5) rozdzielanie korespondencji zgodnie z dekretacją,
6) obsługa w zakresie pisania i redagowania pism,
7) obsługa centrali telefonicznej – łączenie rozmów z poszczególnymi pracownikami.
3. Do zadań i kompetencji Składnicy akt należy:
1) przyjmowanie dokumentacji z poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka,
2) prowadzenie ewidencji przyjętej dokumentacji,
3) przechowywanie i zabezpieczenie przed uszkodzeniem przyjętej dokumentacji,
4) udostępnianie dokumentacji osobom upoważnionym,
5) inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej i udział w jej komisyjnym brakowaniu,
6) przekazywanie brakowanej dokumentacji na makulaturę lub zniszczenie po uprzednim uzyskania zezwolenia archiwum państwowego,
7) bieżąca współpraca z właściwym archiwum państwowym,
8) opracowywanie i aktualizacji instrukcji w sprawie organizacji i zakresie działania składnicy akt.
§ 28
1. Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi Dzienny Dom „Senior+”.
2. Podstawowy zakres zadań świadczonych przez Dzienny Dom „Senior+” może obejmować w szczególności usługi:
1) socjalne, w tym posiłek,
2) zajęcia edukacyjne,
3) kulturalno-oświatowe,
4) sportowo-rekreacyjne,
5) poradnictwo specjalistyczne,
6) terapii zajęciowej,
7) aktywności ruchowej lub kinezyterapii,
8) aktywizacji i integracji społecznej, w tym wolontariat międzypokoleniowy.
3. Placówka Dzienny Dom „Senior+” we współpracy z innymi instytucjami i organizacjami może rozszerzyć ofertę na usługi świadczone poza swoją siedzibą.
4. Działalnością Dziennego Domu „Senior+” kieruje Kierownik.
5. Szczegółowe zadania, obowiązki i organizację Dziennego Domu „Senior+” określa regulamin Domu.
§ 29
1. Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi Warsztat Terapii Zajęciowej.
2. Uczestnikami Warsztatu są osoby z upośledzeniem umysłowym i zaburzeniami psychicznymi, całkowicie niezdolnymi do pracy zarobkowej dla których terapia zajęciowa jest formą rehabilitacji społecznej z elementami rehabilitacji zawodowej. Celem działania Warsztatu jest rehabilitacja zmierzająca do:
1) uzyskania poprawy rozwoju każdego uczestnika,
2) poprawy zaradności osobistej,
3) poprawy bądź doskonalenie sprawności psychofizycznej niezbędnej do prawidłowego przystosowania i funkcjonowania w społeczeństwie.
3. Każdy z uczestników Warsztatu, korzystający z zajęć terapeutycznych, bierze udział w treningach w nabywaniu bądź doskonaleniu umiejętności społecznych.
4. Działalnością Warsztatu Terapii Zajęciowej kieruje Kierownik.
5. Szczegółowe zadania, obowiązki i organizację Warsztatu Terapii Zajęciowej określa regulamin Warsztatu.
§ 30
1. Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi Świetlicę Terapeutyczną.
2. Do zadań Świetlicy Terapeutycznej należy:
1) sprawowanie opieki nad wychowankami i stwarzanie warunków do ich harmonijnego rozwoju,
2) zapewnienie opieki wychowawczej z elementami socjoterapii,
3) zapewnienie prawidłowego rozwoju psychicznego i poznawczego dziecka,
4) tworzenie warunków do nauki własnej i pomoc w nauce,
5) rozwijanie uzdolnień i zainteresowań wychowanków,
6) opracowywanie i realizowanie planów pracy Świetlicy Terapeutycznej zawierających m.in. program zajęć profilaktycznych oraz elementy socjoterapii,
7) współdziałanie z podopiecznymi, ich rodzinami oraz odpowiednimi organami i instytucjami w celu tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi dzieci i młodzieży,
8) udostępnienie podopiecznym korzystającym ze świadczeń Świetlicy pomieszczeń i urządzeń niezbędnych do realizacji zadań.
9) sporządzanie i przedkładanie organowi prowadzącemu sprawozdań z działalności Świetlicy,
10) prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
11) poradnictwo psychologiczne dla podopiecznych, rodziców, opiekunów potrzebujących tej formy pomocy,
12) zapewnienie stałej, specjalistycznej pomocy psychologicznej w indywidualnych przypadkach,
13) udzielanie pomocy w sytuacjach kryzysowych szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych dziecka i jego rodziny,
14) dbałość o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodziną, innymi uczestnikami świetlicy i jej pracownikami,
15) przygotowywanie dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenie samodzielności,
16) współpraca z kuratorami sądowymi, pedagogami szkolnymi, poradnią zdrowia psychicznego, poradnią psychologiczno-pedagogiczna,
17) eliminowanie braków dydaktycznych poprzez pomoc w nauce oraz deficytów rozwojowych,
18) organizacja czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizacja zabaw i zajęć sportowych,
19) praca z rodziną dziecka poprzez prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz indywidualnych programów korekcyjnych,
20) zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa;
21) uczenie dzieci nawiązywania więzi emocjonalnych, relacji interpersonalnych, poszanowania tradycji, planowania i organizowania codziennych zajęć, kształtowania nawyków i zachowań prozdrowotnych.
2. Pracą Świetlicy terapeutycznej kieruje Kierownik.
3. Szczegółowe zadania, obowiązki i organizację Świetlicy terapeutycznej określa regulamin Świetlicy.
§ 31
1. Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi Klub Młodzieżowy.
2. Do zadań Klubu Młodzieżowego należy:
1) sprawowanie opieki nad wychowankami i stwarzanie warunków do ich harmonijnego rozwoju,
2) zapewnienie opieki wychowawczej z elementami socjoterapii,
3) zapewnienie prawidłowego rozwoju psychicznego i poznawczego dziecka,
4) tworzenie warunków do nauki własnej i pomoc w nauce,
5) rozwijanie uzdolnień i zainteresowań wychowanków,
6) opracowywanie i realizowanie planów pracy Klubu Młodzieżowego zawierających m.in. program zajęć profilaktycznych oraz elementy socjoterapii,
7) współdziałanie z podopiecznymi, ich rodzinami oraz odpowiednimi organami i instytucjami w celu tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi dzieci i młodzieży,
8) udostępnienie podopiecznym korzystającym ze świadczeń Klubu pomieszczeń i urządzeń niezbędnych do realizacji zadań,
9) sporządzanie i przedkładanie organowi prowadzącemu sprawozdań z działalności Klubu,
10) prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
11) poradnictwo psychologiczne dla podopiecznych, rodziców, opiekunów potrzebujących tej formy pomocy,
12) zapewnienie stałej, specjalistycznej pomocy psychologicznej w indywidualnych przypadkach,
13) udzielanie pomocy w sytuacjach kryzysowych szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych dziecka i jego rodziny,
14) dbałość o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodziną, innymi uczestnikami świetlicy i jej pracownikami,
15) przygotowywanie dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenie samodzielności,
16) współpraca z kuratorami sądowymi, pedagogami szkolnymi, poradnią zdrowia psychicznego, poradnią psychologiczno-pedagogiczna,
17) eliminowanie braków dydaktycznych poprzez pomoc w nauce oraz deficytów rozwojowych,
18) organizacja czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizacja zabaw i zajęć sportowych,
19) praca z rodziną dziecka poprzez prowadzenie zajęć terapeutycznych oraz indywidualnych programów korekcyjnych,
20) zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa,
21) uczenie dzieci nawiązywania więzi emocjonalnych, relacji interpersonalnych, poszanowania tradycji, planowania i organizowania codziennych zajęć, kształtowania nawyków i zachowań prozdrowotnych.
3. Pracą Klub Młodzieżowego kieruje Kierownik.
4. Szczegółowe zadania, obowiązki i organizację Klubu Młodzieżowego określa regulamin Klubu.
§ 32
1. Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi Klub Integracji Społecznej.
2. Głównym celem działalności Klubu jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo oraz prowadzenie długofalowych i wszechstronnych działań mających na celu przygotowanie tych osób do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym poprzez:
12) reintegrację społeczną,
13) reintegrację zawodową.
3. W ramach Klub Integracji Społecznej prowadzone są:
1) aktywizacja zawodowa mająca na celu pomoc w znalezieniu pracy,
2) warsztaty,
3) poradnictwo prawne,
4) poradnictwo obywatelskie,
5) poradnictwo psychologiczne,
6) działalność samopomocową w zakresie zatrudnienia, spraw mieszkaniowych i socjalnych,
7) staże, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
8) aktywizację społeczną.
4. Uczestnikami Klubu mogą być osoby, które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym, w szczególności mogą to być:
1) bezdomni realizujący indywidualny program wychodzenia z bezdomności, w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej,
2) uzależnieni od alkoholu, po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego,
3) uzależnieni od narkotyków lub innych środków odurzających, po zakończeniu programu terapeutycznego w zakładzie opieki zdrowotnej,
4) chorzy psychicznie, w rozumieniu przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,
5) długotrwale bezrobotni w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
6) zwalniani z zakładów karnych, mający trudności w integracji ze środowiskiem, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,
7) uchodźcy realizujących indywidualny program integracji, w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej,
8) osoby niepełnosprawne, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
5. Klub Integracji Społecznej organizuje partnerstwo lokalne z organizacjami, instytucjami, osobami fizycznymi i prawnymi w celu łagodzenia i rozwiązywania lokalnych problemów społecznych.
6. Pracą Klubu Integracji Społecznej kieruje Dyrektor.
7. Szczegółowe zadania, obowiązki i organizację Klubu Integracji Społecznej określa regulamin Klubu.
Rozdział 5.
Przepisy szczególne dotyczące organizacji Ośrodka.
§ 33
1. Ośrodek realizuje zadania poprzez komórki organizacyjne zgodnie z zakresami zadań i kompetencji oraz decyzjami i poleceniami Dyrektora Ośrodka oraz osób sprawujących funkcje kierownicze.
2. Wykonanie zadania należącego do kompetencji kilku komórek organizacyjnych Ośrodka koordynuje osoba sprawująca funkcję kierowniczą lub inny pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
§ 34
1. Nad pracami komórki organizacyjnej nadzór sprawuje Kierownik, Dyrektor lub Zastępca dyrektora.
2. Pracownicy zajmujący kierownicze i samodzielne stanowiska pracy zapewniają sprawne i właściwe wykonywanie zadań i powierzonych obowiązków w ramach swoich działów, a w szczególności:
1) sprawują nadzór nad pracami podległych pracowników zatrudnionych w dziale,
2) zapewniają właściwe i terminowe realizowanie zadań określonych w regulaminie,
3) rozstrzygają sprawy leżące w ich kompetencjach,
4) przygotowują projekty uchwał oraz projekty zarządzeń w zakresie powierzonych im zadań,
5) przestrzegają i sprawują nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników ustawy o ochronie danych osobowych,
6) składają do Administratora Danych Osobowych wnioski o zarejestrowanie nowych zbiorów danych osobowych lub wprowadzenia zmian do zbiorów istniejących,
7) zgłaszają wnioski do Dyrektora Ośrodka o nadanie upoważnień podległym pracownikom do gromadzenia, przetwarzania i archiwizowania danych osobowych,
8) opracowują propozycje do projektu budżetu Ośrodka, propozycje zmian budżetu według aktualnych potrzeb oraz analizują stopień realizacji zadań,
9) sporządzają sprawozdania merytoryczne z realizacji budżetu Ośrodka w zakresie swoich zadań,
10) racjonalnie gospodarują środkami finansowymi zgodnie z planem budżetu Ośrodka, ponoszą odpowiedzialność za przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych,
11) opracowują propozycje odpowiedzi na skargi, zażalenia i zapytania dotyczące podległych pracowników lub spraw prowadzonych przez dział,
12) realizują zadania Ośrodka wynikające z ustaw, uchwał Rady Miasta Legionowo, zarządzeń Prezydenta Miasta Legionowo i zarządzeń Dyrektora,
13) realizują zadania wynikające z poleceń Dyrektora,
14) według swej właściwości współpracują z Działem organizacji i kadr w zakresie zatrudnienia pracowników i organizacji szkoleń, opracowania zakresów obowiązków dla podległych pracowników oraz zakresu świadczenia usług przez osoby z którymi Ośrodek zawiera umowy zlecenie i o dzieło,
15) dokonują okresowej oceny podległych pracowników w zakresie i na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem Dyrektora,
16) przygotowują i przeprowadzają na podstawie zgody Dyrektora postępowania o udzielenie przez Ośrodek zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 130 000 zł.,
17) zapewniają właściwą realizację zadań przez podległych pracowników, a także realizację zadań wynikających z poleceń Dyrektora,
18) przestrzegają oraz kontrolują przestrzegania przez podległych pracowników przepisów p.poż. oraz bhp,
19) opracowują sprawozdania do GUS w zakresie prowadzonych spraw,
20) dokonują bieżącej kontroli celowości wydatków ponoszonych przez nadzorowane działy,
21) prowadzą wewnętrzną kontrolę wydatkowania środków publicznych zgodnie z ustawą o finansach publicznych i ustawą o rachunkowości poprzez bezpośrednią współpracę z Głównym księgowym,
22) stosują odpowiednie środki zabezpieczające przed dostępem osób nieuprawnionych do sprzętu komputerowego oraz ograniczające zniszczenie urządzeń i uszkodzenie baz danych,
23) podpisują pod względem merytorycznym dokumenty finansowe w prowadzonych lub nadzorowanych sprawach,
24) współpracują z organizacjami pozarządowymi i kościelnym osobami prawnymi w zakresie realizacji powierzonych lub zleconych zadań, analizują sprawozdania z wykonania zadań,
25) opracowują w zakresie swych zadań informację do Biuletynu Informacji Publicznej, odpowiadając za ich terminowość i treść,
26) akceptują udzielenie urlopu podległym pracownikom,
27) wnioskują o awanse, przeszeregowania, nagrody i premie dla podległych pracowników.
Rozdział 6
Zasady udzielania upoważnień i pełnomocnictw.
§ 35
1. Z wnioskami o udzielenie upoważnień z zakresu zadań realizowanych przez Ośrodek mogą występować kierownicy działów oraz pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach.
2. Wnioski i projekty upoważnień i pełnomocnictw składane są w formie pisemnej w Dziale organizacji i kadr.
3. Rejestr upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Dyrektora prowadzi Dział organizacji i kadr.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe.
§ 36
1. Bezpośredni przełożeni w porozumieniu z Dyrektorem Ośrodka oraz przy współpracy Działu organizacji i kadr opracowują zakresy czynności dla podległych im pracowników .
2. Dział organizacji i kadr opracowuje w porozumieniu z Dyrektorem zakresy czynności dla kierowników działów oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
3. Zakresy czynności o których mowa w ust. 1 i 2 podpisuje Dyrektor Ośrodka.
§ 37
1. Kierownicy komórek organizacyjnych Ośrodka mają prawo do zgłaszania zmian do niniejszego Regulaminu poprzez przedstawienie propozycji Dyrektorowi.
2. Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Dyrektor w formie zarządzeń wewnętrznych.